Засідання Комітету 27 січня 2016 року

Комітет
08 лютого 2016, 15:39

 

СТЕНОГРАМА

засідання Комітету з питань інформатизації та зв'язку

27 січня 2016 року

Веде засідання Голова Комітету ДАНЧЕНКО О.І.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Доброго дня, шановні народні депутати! Члени комітету! Сьогодні присутні 7 народних депутатів, тобто кворум є. Ми можемо починати наше засідання.

В мене єдине є прохання. В кого напроти мікрофон, можете їх пригнути, бо я ліс бачу, а не…

Руслан Валерійович, після ваших виступів проти опозиції, опозиція перестала з'являтися на комітеті.

 

ЛУК'ЯНЧУК Р.В.  (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Шановні члени комітету, в кого є зауваження чи запитання до порядку денного сьогоднішнього засідання?

 

______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Пропозиції. 

 

______________. Шановні колеги, доброго дня! Я маю пропозицію прискорити розгляд питань в зв'язку з тим, що немає опозиції, тому ми мабуть в консолідованому плані відпрацюємо всі питання. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Голосувати не будемо, я підтримую цю пропозицію.

Прошу голосувати. Хто за затвердження порядку денного засідання комітету? Одноголосно. Рішення прийнято.

Переходимо до питання першого порядку денного: підготовка до парламентських слухань на тему "Реформа галузі інформаційно-комунікаційних технологій та розвиток інформаційного простору України", які відбудуться 3 лютого 2016 року. Порядок проведення парламентських слухань, список виступаючих, проект рекомендацій.

Я хочу подякувати робочій групі і всім, хто долучився до цього проекту в першу чергу, тому що зроблена величезна робота. Хочу подякувати тим, хто з власної ініціативи приймав участь у підготовці до цих парламентських слухань. Зроблена величезна робота, і я думаю, що за результатами цих парламентських слухань у нас буде дієвий документ, який буде допомагати всім нам рухати Україну в напрямку цифрового суспільства, цифрового майбутнього.

Олександр Георгійович, ви як відповідальний, як керівник секретаріату, я прошу вас доповісти по цьому питанню.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г.  По стану підготовки, чи по проекту рекомендацій.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. По стану підготовки дуже коротко.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г.  Коротко можу сказати, що у нас на сьогоднішній день зареєстровано 530 учасників слухань. Що у нас понад 45 уже пропозицій по виступаючим. Проведено роботу на виконання розпорядження Голови Верховної Ради. Внесені зміни в розпорядження щодо синхронного перекладу англійською мовою усіх слухань парламентських з української і з англійської на українську. У нас проведена робота підготовча щодо проведення виставки в кулуарах третього поверху. Зареєстровано на сьогодні 22 учасника експозиції, яка буде. Вже можна підвести риску і не розширювати далі, зупинитися на цьому. Що стосується проекту рекомендацій, робоча група працювала плідно. Це матеріал, який зараз ще буде доопрацьовуватися за підсумками стенограми слухань. У нас є сім розділів. Включають основні напрямки, стан галузі, перспективи, основна статистика дана, рейтинги тощо. І пропозиція, якщо вони будуть схвалені, ну, вони будуть серйозним документом, який згодом підтримається і постановою Верховної Ради.

Це, якщо сказати…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. В когось є запитання по порядку підготовки? Запитань немає. Тому по суті прошу про рекомендації доповісти.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Про рекомендації, якщо можна, краще це зробила би Тетяна Володимирівна, яка, так би мовити, з Олександром Андрійовичем, які працювали з нами поспіль до фактично вчорашнього вечора.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Леонід Михайлович працював. Так що…

 

_______________. Добре, дякую. Робоча група, яка працювали при комітеті напрацювала наразі проект рекомендацій, який є у вас в руках. Робота тривала майже місяць цілий. Було кілька ітерацій, кілька версій цього проекту. Ми максимально врахували побажання всіх громадських організацій, наукових установ і державних установ в цих рекомендаціях.

Єдине що, я дуже дякую Олександру Андрійовичу, він опрацював дуже багато зауважень і їх консолідував, тому що були зауваження до ситуації, яка на сьогодні є, і були рекомендації як вирішити ті проблемні питання, які існують в питаннях розбудови інформаційного суспільства в Україні, ми їх консолідували по принципу, щоб одна проблема мала одну рекомендацію, то єсть так сумували пропозицію від громадськості і від державних установ.

Я розумію, що це проект документу, який буде ще доопрацьований по результатам парламентських слухань, по результатам того, що буде на них відбуватися і що там ще прозвучить. Тому я пропоную комітету цей проект ухвалити.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую, пані Тетяно.

В кого є із робочої групи ще якісь побажання, зауваження?

Я знаю, дійсно, я особисто приймав участь і ми щось враховували, щось не враховували. Ви повинні розуміти, що це парламентські слухання, ми не можемо деякі напрямки …

Тоді я звертаюся до народних депутатів членів комітету. Чи є зауваження до проекту рекомендацій, тому що він все рівно буде після слухань, після розшифровки буде правитися. Немає зауважень, так?

Тоді…

Натисніть, будь ласка, кнопку.

 

ПУШКАРЬОВ А.І. Директор Департаменту криптографічної защиты інформації Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації, Пушкарьов Андрій Іванович.

Є маленьке зауваження до одного із абзаців пункту 2. Який стосується переходу на європейські криптоалгоритми. У цьому абзаці написано два алгоритми RSA і наступне є SDIS, это случайне словосполучення, такого алгоритму не існує взагалі.

Поетому є пропозиція замінити цей абзац, розробити в 3-місячний термін програму та план  дій впровадження європейських репрографічних  стандартів. І поставити точку. Не перечисляя ці стандарти, оскільки є маса запитань технічного характеру до алгоритму RSA, наприклад, він в Європі після 20-го року не буде дійсним. Тому говорить о том, что переходить на него, в данному случае,  ну, надо считать экономическую целесообразность.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Я вважаю слушна повністю пропозиція. Тому, як було сказано під стенограму, ми врахуємо… Ніхто не проти?

 

ПУШКАРЬОВ А.І. Тут особливості програми не переходу, а впровадження.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Ну, як ви сказали під стенограму.

 

ПУШКАРЬОВ А.І. Впровадження.

 

______________. Це була пропозиція Яніки Мерило в такій редакції, тому вона… Підправим.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Я не бачу Яніки Мерило, я бачу людей, які подають свої пропозиції.

 

ПУШКАРЬОВ А.І. І в Естонії тоже, взагалі, переход на новий алгоритм, не на RSA они сейчас переходят.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Добре, підтримаємо.

В кого ще є які зауваження?

Шановні члени комітету, тоді пропоную голосуванням затвердити проект рекомендацій до парламентських слухань. Хто – "за" прошу голосувати. Прийнято одноголосно. Дякую.

Також ми повинні затвердити список виступаючих. По списку виступаючих. Дуже багато заявилося людей і зараз ще… Тобто він не може бути остаточним. Ми його формально повинні проголосувати. Але ви повинні розуміти, що ми намагалися разом з робочою групою розставити з точки зору все ж таки тих пріоритетів, які у нас були. І, можливо, таке, що комусь часу, бо ще надходять заявки, можливо, таке, що комусь часу не вистачить. Це питання не до комітету. Я хочу наголосити вас, що згідно Регламенту Верховної Ради, перелік виступаючих буде затверджувати ведучий, тобто не я як голова комітету, не комітет, а чи пан Гройсман, чи пан Парубій, чи пані Сироїд. Тому хто буде там в кінці зазвичай, якщо головуючий не прийме таке рішення і не продовжить, наприклад, то, щоб ніхто не ображався, тому що це не питання комітету, це питання Регламенту Верховної Ради. Виступи розставлялися з точки зору рейтингу, а також, щоб не йшли поруч там тільки асоціації або тільки державні органи.

 

_______________.  Так и есть на самом деле в результате?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Ні, ні, ні. Кабмін це окремо. Кабінет міністрів це окремо. Ну, в кого є зауваження, давайте.

 

_______________. Я б виступи не просто, щоби міксувати і асоціації і інших представників. Я б виступи блокував би по тематикам.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ми так і робили.

 

_______________. І, в принципі, якщо є одна тематика, то їх потрібно об'єднувати ці виступи і давати одним блоком. Тобто один блок, другий блок, третій блок. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Руслан Валерійович, ми намагалися так зробити і теоретично зробили. Але, на жаль, кожен виступаючий незважаючи на те, що ми домовилися, що він вибере блок, по якому буде виступати. Надали свої тези виступів по всіх питаннях. Тобто, на жаль, це проблема самих виступаючих. Тобто, якщо сконцентрувалися, наприклад, галузеві організації дуже добре. Пані Еліна по своїх питаннях. Пані Тетяна, пан Олександр Федієнко, пан Леонід зробили те. Всі інші, хочуть сказати про все. І це є проблемою. В нас ще є час, то ви можете це більш-менш скомпонувати. І це була  слушна пропозиція пана  Валерія. Але, на жаль… По-перше, я хочу наголосити, що дуже багато не подали свої доповіді до сих пір. І ті, хто не подадуть їх у строк встановлений Регламентом Верховної Ради, можуть бути виключені з переліку виступаючих, окрім народних депутатів.

Тому ще є час. І я дуже прошу секретаріат разом з робочою групою ще раз подивитися. 

Так, пані Тетяна.

 

_______________. В мене є два… два запитання. Перше. Я не бачу серед… Я просто бачила, хто заявлявся на виступи, деякі тези бачила виступаючих. Мене хвилює, що немає виступу пана Баранова, який збирався робити виступ по загальному питанню… по законодавству.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Це з технічних причин, Тетяна Володимирівна, включим. Уже сьогодні ми говорили це з Олександром Андрійовичем. Я перепрошую. І там ще випав "Астеліт", пан Лєбєдєв.

 

_______________. Так. І ще в мене питання по пану Онищенку Дмитру, який від громадської ради при Київській міській державній адміністрації. Він планував виступи по дуже болючому питанню, на три хвилини, з… по доступу до інфраструктури. І по комунальним підприємствам, що дуже заважають працювати… Да, Онищенко Дмитро.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Там з Київської адміністрації подали радника Кличка на Назарова Юрія Леонідовича.

 

_______________. Но то радник, а то громадська рада. І таке питання, яке в нас в рекомендаціях є по ньому.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Можемо замінити.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте ми запропонуємо їм замінити його на Онищенка.

 

_______________. Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. В нас також, я хочу звернути увагу, що ми зробили по п'ять хвилин… Ми вже розбили по п'ять хвилин керівникам асоціацій.

 

_______________. Всем, кроме одной.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. . Якої?

 

_______________. Меня.

 

_______________. АПІТУ обделили на две минуты?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Це вони просто політично неграмотно, я хочу сказати.

 

_______________. І опрометчиво.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дивіться,  якщо я бачу, що якихось глобальних немає. Тобто, я прошу його зараз підтримати і проголосувати членів комітету, а в робочому порядку, тому що це не є догма, і все рівно все  може змінюватися прямо по ходу засідання. Нагадую, що згідно регламенту, виступаючих, тих, кого запрошували, якщо там почнеться якісь бардак, ще щось, будуть виключати мікрофони, тобто це ведучий буде… Щоб не було там якихось забастовок чи чогось іншого.

Єдине, що хочу сказати. Я не бачу малого бізнесу тут. Можливо, все ж таки асоціації дали комусь слово, я розумію, що ви представляєте галузі, але, можливо, один, два, три виступи від когось там з регіонів, щоб вони виступили, доповіли таку ситуацію.

Так, Олександр.

 

_______________. У нас є така кандидатура.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. З енергетиками бореться, ще щось…

 

_______________. Так, так. є у нас такий кандидат, який може виступити, але він доситься емоційний. Але я можу взяти на себе контроль з точки зору, щоб він вклався у відведений час та спробував донести до шановної громади, яка буде там присутня, наші думки. Він виключно буде представляти саме регіони, середній та малий бізнес, тому що він, так сталося, що об'єднав біля саме таких малих підприємців.

Якщо це можливо, я дам його кандидатуру…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Надайте, будь ласка, пропозиції. Але, Олександре, я хочу звернутися про те, що, і сьогодні я мав розмову з паном Гройсманом, з Керівником Секретаріату, що парламентські слухання – це серйозно, що якщо хтось буде там оте, що були заклики про забастовки, це маніпуляція. Дивіться, у нас є цілий блок по державним органам. По цим наїздам, по всьому цьому. І я дуже прошу, щоб не було маніпуляцій, що хтось там пише в Інтернеті, що будемо намагатися попасти на це засідання. Слухайте, а хто вам не дає туди попасти? Це нонсенс. І я дуже прошу, щоб цього не було.

Будуть представники силових відомств. Можна буде задавати їм також питання. Але прошу не перетворювати це у фарс.

Добре. Дякую.

 

_______________.  В развитие этого предложения, которое вот я говорил. Если можно, включить доповидь Горбенка Ивана Дмитриевича, это профессора харьковского, который уточнит вопросы безопасности в "PKI-UA", которые поднимаются тут. Якщо можливо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Ви ж бачите, що вже практично… Давайте будемо дивитися, тому що…

 

_______________.  Питання будут все равно.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Реально заявників, хто хотів виступити, було більше сотні. Да, ті, хто вже після наших перемовин подалися, це… Але давайте будемо дивитись, добре. Будемо дивитись.

 

_______________. І Харків переставлений ректором ХНУРЕ Рубіним  Едуардом Юхимовичем.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Можливо, Рубін нехай і виступить.

 

_______________. Ну, ХНУРЕ, это Кармазина университет. Різні ну, как бы …

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. ну, щоб вони також не конкурували там, добре.

Добре, давайте ми подивимось.

 

_______________. (Не чути)

(Загальна дискусія)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні народні депутати,  я прошу затвердити перелік виступаючих, підтримати його голосуванням. Хто – "за", прошу голосувати. Одноголосно. Дякую. 

Я прошу не розходитись зараз, добре. Тому що ми зараз свої комітетські питання, а потім  все ж таки я хочу в "Різному" підняти питання про … Це не потрібно. Для цього голосування не потрібно.  Просто по Регламенту потрібно подати офіційно… помічники погані. Щоб не включати. Проголосуємо, щоб його помічники краще працювали.

Я зараз ще раз… Буде "Астеліт", і я зараз… Просто ми не можемо всіх. Роман, у нас дуже обмежений час. Оператори вирішили, що їх будуть… Але оператори вирішили, що їх позицію буде представляти Леонід Михайлович Шушеров. Тобто …

 

_______________. З якого питання?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, взагалі. Просто я кажу, чому ми не можемо. Оператори хотіли виступати, але ми не…

 

_______________. Так виступає Лєбєдєв , виступає і "Астеліт".

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Да, да, "Астеліт" буде. 

 

_______________.  Так, а сколько можно. Здесь же… Желающие. Я до все… Нет. Я им предлагал и "Киевстар" и МТС.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Они делегировали. Они мне сказали, что будет выступать Ошеров. Они делегируют, Интернет ассоциация Федиенко делегирует. АПИТУ, тут понятно.  

 

_______________. І від асоціації ще суб'єкт господарювання стоїть  Лєбєдєв буде виступати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Питання друге порядку денного. План участі народних депутатів України, членів Комітету Верховної Ради України з питань інформатизації та зв'язку, в міжнародних заходах на 2016 рік.

Олександр Георгійович.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г.  Шановні колеги, подали сім заходів. Основні, це участь делегації в Всесвітньому саміті з питань інформаційного суспільства (2-6 травня) в місті Женеві (Швейцарія). Також участь комітету в урядовій зустрічі на високому рівні під час 55-ї Конференції Інтернет-корпорацій в Марокко. Також це участь…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Не з Марокко, а в Марокко.

 

 СТАРИНЕЦЬ О.Г.  …10 березня в місті Марракеш.

Третій захід. Це участь в Таллінні в конференції з "Е-government". Це кінець травня, 30-31 травня.

Четверте, це захід,  форум з управління Інтернетом в листопаді, захід під егідою ООН.

П'яте. Це участь у виставці Всесвітнього союзу електрозв'язку в листопаді в місті Бангкок (Таїланд).

Шосте. Участь в конференції радіозв'язку всесвітній 27 листопада - 8 грудня в Женеві. І останнє, це діалог з управління Інтернетом в червні місяці в Брюсселі. Організовує Єврокомісія.

Можемо подати офіційний лист на Голову Верховної Ради. Вони розпишуть в Комітет у закордонних справах, і ті будуть приймати рішення щодо включення в план міжнародних заходів Верховної Ради України на   16-й рік. Ще це питання в комітеті Гопко не розглядалося.

(Вимкнено мікрофон)

 …що закладено реально в кошторисі Ради. В кошторисі Ради реально закладено           п'ять поїздок на запрошення комітетів інших парламентів. Якщо, шановні колеги, хтось може  запросити нас офіційно, п'ять поїздок на рік закладено в кошторисі. Ще пропозицій по ним немає.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Так це кошторис за рахунок Верховної Ради.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Верховної Ради. П'ять всіх комітетів, зі всіх. Якщо є запрошення від профільного, можуть прийняти рішення. В минулому році було таких три поїздки і тільки з Комітету закордонних справ.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Правильно, Гопко тільки собі виписує всі ці аусвайси.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Їх запрошували, вони їздили. Тобто, якщо є двосторонні зв'язки то, будь ласка, можна скористатися можливістю такою.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Але по Китаю це дуже важливо. І також ще одна, з Північною Корею ми там закінчуємо перемовини. Але…

 

______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Ой. Реакція добра. З Південною.

 

______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  З Південною Кореєю.

Шановні народні депутати, в кого є пропозиції або зауваження до запропонованого переліку заходів? Ні в кого?

 

______________. (Не чути)

  

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так.

 

______________. Справа в тім, що ми в минулому році теж, по-моєму, розглядали такий план, і щось я не чув, що він якось був реалізований.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, чого, на половину він був виконаний. Просто я літав за свої кошти.

 

______________. А це те ж впиралося в…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Все, да. Я літав…  Зараз я повернувся з Європейського Union з Романом Семенухою. Тобто хто готовий літати за свої кошти, я запрошую. Ми з Романом повністю, 100-відсотково власні кошти.

 

______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  А?

 

______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Хоча б зустріли, що на таксі…

 

______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. І, на жаль, всі ці заходи, як правильно сказали, у нас тільки Комітет з закордонних справ фінансує себе. Ну, я так же знаю і Руслан Валерійович літає.

Тому, чому я наголосив на Китаї і на двох інших, тому що я домовився про теоретичне фінансування, але тепер воно впирається в цей законопроект, який ми з вами проголосували.

Ось і вся проблема, Валерій Борисович.

 

БАБЕНКО В.Б.  (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  І заплатити… податки.

 

БАБЕНКО В.Б.  (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Ні. Але ми не маємо права отримувати це, тому що ми як депутати… Це може зробити міністр, там міністр може зробити, Адміністрація Президента, а ми як народні депутати не можемо.

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну якось воно…

Хто – "за", прошу голосувати за затвердження…

 

_______________. Плюс Китай.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Плюс Китай, так. Одноголосно, дякую.

Третє питання. Звіт про роботу Комітету Верховної Ради з питань інформатизації та зв'язку за період третьої сесії Верховної Ради восьмого скликання.

Матузко Олена Олександрівна.

 

МАТУЗКО О.О. Ну це да, до питання якраз тут все зазначено, хто куди з'їздив, що зробив, да. Це було 11 заходів, да, державного та міжнародного рівня, де приймали участь наші члени комітету.

Всі отримали звіт, да, мабуть, з ним ознайомилися, і якщо немає зауважень, то прохання прийняти, проголосувати. Якщо є, давайте обговоримо.

 

_______________. (Не чути)

 

МАТУЗКО О.О. Не всі описані. 9 сторінок, замало вийшло, зрозуміло.

Ну головне, що до Держбюджету 4 правки дієві внесли…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дієві, до речі, да. Тобто…

 

МАТУЗКО О.О. Дієві, да. Тому вважаємо, що, да, третю сесію ми відпрацювали прозоро, відкрито і всі можуть ознайомитися і на нашому сайті з нашою діяльністю.

Ну так, якщо немає зауважень, прошу голосувати.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Хто – "за", прошу голосувати. Підтримано одноголосно.

Пункт четвертий порядку денного. Це план роботи Комітету Верховної Ради з питань інформатизації та зв'язку на період четвертої сесії Верховної Ради восьмого скликання.

Олександр Георгійович, прошу вас доповісти. Чи Олена Олександрівна.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г.  (Не чути)

 

МАТУЗКО О.О. Можу я, можу...

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Давайте, Олена Олександрівна.

 

МАТУЗКО О.О. Знову таки, да, план роботи, це 9 сторінок роботи над законопроектами і призначення відповідальних. Всі мали ознайомитися, аби після голосування не було питань, чи береться людина за це, чи не береться. До квітня місяця розписаний план роботи з 62 пунктів проектів законів. Тому, якщо є в когось зауваження після ознайомлення, то прошу висловитися; якщо ні, то шляхом голосування прошу затвердити.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні громадськість! Шановні представники галузі! Я хочу наголосити, що звіт – це звіт, а план роботи – це все ж таки, ви також повинні… Тому, якщо є зауваження, я прошу зараз… План роботи він був на сайті. Ну, просто, щоб не було, тобто… Ну і в любому випадку ми… Пропозиції, звертайтеся, ми можемо вносити пропозиції до зміну.

Четверта сесія для комітету буде надважлива, тому що стоять такі корінні, базові законопроекти, як законопроект про електронні комунікації, буде законопроект про радіочастотний ресурс. Дуже багато буде серйозних базових, законопроектів про кібербезпеку, надважливий законопроект.

Хочу проінформувати вас, що ще в минулу п'ятницю ми отримали листа від Президента України, це є не типічно, але це, я вважаю, заслуги всього комітету і Національної комісії з питань регулювання зв'язку. Я хочу його зачитати.

Президент України, Верховна Рада України відповідно до статті 93 Конституції України визначаю проекти законів України про електронні комунікації (реєстр номер 3459-1); про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо електронних комунікацій (реєстр номер 3643); про внесення змін до Податкового кодексу України щодо електронних комунікацій (реєстр номер 3644); про внесення змін до Митного кодексу України щодо електронних комунікацій (реєстр номер 3645) невідкладними для позачергового розгляду Верховною Радою України. Це дає бачення, як Президент відноситься до розбудови держави з точки зору цифрового електронного суспільства.

Тому роботи буде багато, але у нас є підтримка, і ми повинні будемо працювати разом з усіма.

Хочу звернути увагу громадськості, що така підтримка є, це лист від Президента, він надійшов у минулу п'ятницю. Тому найближчим часом ми повинні будемо сфокусуватися.

 

_______________. (Не чути)

 

_______________. У вас дискусія найжвавіша виходить.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. І ви об'єдналися в одному законопроекті. У вас в авторах того, що Президент підтримав, немає. Тому пропоную поки не пізно, передивитися політичні погляди.

 

_______________. ……… можна?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Так.

 

ОШЕРОВ Л.  Я, на жаль, не дивився… Леонід Ошеров, асоціація "Телас". На жаль, не дивився план, який ви зараз озвучили. Я б дуже хотів, щоб там був такий пункт важливий здійснення контролю щодо  виконання плану заходів дерегуляції господарської діяльності, який зараз не виконується. Це дуже важливо для галузі.  Пункт, я думаю, що у вас його, мабуть, немає, да. Це виконання постанови Кабміну 357.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дуже гарна пропозиція.

 

_______________. А воно враховано.

 

ОШЕРОВ Л.  Враховано, да. Ну, все, тоді я вибачаюсь, я просто не бачив.

Ні, в парламентські слухання враховано. А я маю на увазі…

 

_______________.  Комітетські слухання саме з цього питання.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Окремо комітетські слухання, і Руслан Валерійович, перший заступник, він дуже жорстко…

 

ОШЕРОВ Л.  Дякую.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Але все рівно я прошу продивитися, щоб в плані… Є.

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Саме слухання стану реалізації ініціатив Адміністрації Президента та МРЕО…  Комітетські слухання щодо дерегуляції у сфері інформаційної  технології та їх впливу на галузь.

 

_______________. Я прошу вибачення, але зараз КМУ знову збирає пропозиції до цього плану. Ну, тобто план вони знову там доопрацьовують…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Дивіться, у нас є лист, з яким звернувся до комітету народний депутат і перший заступник Лук'янчук Руслан Валерійович. Вони  зобов'язані його, якщо ні, ми будемо приймати… До речі, знаєте що? А ви зробіть по тому листу, який ми у серпні робили десь. Влітку, в серпні. Давайте ми проаналізуємо хід виконання цього доручення, яке ми їм давали, да, по дерегуляції. 

 

_______________. Можна я зразу вам скажу. Я хочу звернути увагу, що ті заходи, які не було виконано в 2015 році, вони перенесені на 2016 рік. Але основні моменти зміни до постанов Кабінету Міністрів  там 461, 464, все, що стосується Мінрегіонбуду, цих декларацій, які проти весь ринок постійно вже, мабуть, 5 років виступають. Вони на рівні Прем'єр-міністра, вони не перенесли, виключили повністю із плану заходів. Їх зараз немає. Те, що було…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ви можете надіслати до комітету листа?

 

_______________. Можемо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Я дуже прошу вас зробити це найближчим часом. Офіційного листа, щоб ми офіційно могли роздивлятися.

 

_______________.  Внесли? А, так сказали. Хорошо. Ну, я, чтоб комитет знал. 

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Надішліть листа, щоб ми на контроль також це взяли.

 

_______________. Обов'язково надішлю.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Бо це наша основна функція контролю. Дякую.

Є ще в кого? Так, пан Валерій.

 

БАБЕНКО В.Б.  (Не чути) …інформування та виконання щорічних планів… (Не чути) Це здійснення функцій контролю… (Не чути).

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Це Міністерство економіки вже… Воно важке, але… З Міністерством економіки, не питання…

 

СТАРИНЕЦЬ О.Г. Олександр Іванович, пропоную як питання до розгляду на засіданнях наших планових, а не окремі заходи.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Добре. Добре.

В кого ще які є пропозиції? Ми це врахуємо. Ми врахуємо це.

Якщо більше пропозицій немає, шановні народні депутати, прошу голосувати за затвердження плану роботи Комітету Верховної Ради України  з питань інформатизації та зв'язку на період четвертої сесії восьмого скликання. Хто – "за", прошу голосувати.  Одноголосно. Дякую, члени комітету.

І я хотів би, якщо члени комітету не проти, в питаннях "Різне" з голосу додати до порядку денного питання обговорення законопроекту про підтримку кінематографії з точки зору електронних комунікацій. Це не займе багато часу, я просто вважаю, що це дуже важливе питання.

Хто - "за", прошу голосувати. Одноголосно.

І хочу проінформувати громадськість про стан справ з цим законопроектом. Є важкі перемовини, це дійсно важкі перемовини, з представниками телевізійного лобі, вони є важкими. Але, з іншого боку, є наші зобов'язання перед Європою і Америкою хоч щось зробити для захисту авторських інтелектуальних прав.

Тому, я вибачаюсь, сьогодні була проведена робоча зустріч, учора і сьогодні була проведена робоча зустріч разом з комітетом Миколи Княжицького з експертами. Я телефонував учора Леоніду Михайловичу, пані Поповій телефонували, з того питання, що ми не можемо – я звертаюся до вас, - я не можу як державний діяч і ви не можете як галузь ігнорувати це питання. Замилювання цього питання ні до чого не призведе.

Тому, поки є підтримка комітету – а вона поки що є, - для того щоб знайти компроміс, я дуже вас прошу прийняти участь у цьому. Я зараз скажу. Тому що в інакшому випадку я самостійно зараз займаюся цим питанням, я зробив свою групу, яка багато чого мені доповідає, - я сьогодні сказав своє бачення, яке я вам хочу сказати, своє бачення вирішення цього питання.

По-перше, потрібно вставити це "нотіс"… як воно там? "…о тейк даун". Я учора зустрічався з американцями, і я сказав, що ми не можемо прийняти так, як воно в Америці, але, як у Європі, проблем я не бачу, я зможу членам комітету це довести. Тому "нотіс енд о тейк даун" ми повинні зробити це.

Друге. Мною пропонується розділити, якщо оператор тільки передає сигнал, він не може жодного відношення мати до цих санкцій.

По-друге, якщо хостер він тільки хостер, він повинен згідно закону підписувати спеціальні договори з тими, хто розміщує в нього інформацію. Якщо… А ось володарі сайтів, доменів – оце головні, хто повинні за це відповідати. Якщо оператор має і хостинг і свій контент робить, то він також за це повинен відповідати. Тобто хоч розподілити ці зони відповідальності.

Слухайте, це роботи на 5 годин, максимум, на 5 годин. Ще раз хочу сказати. Жодної інвестиції в державу не буде, жодної. Це таке ж питання, як АПІТУ з контрабандою, я вибачаюся. Слухайте, це жах. Ви можете казати, що це не є правдою, але це є правдою. І давайте тоді скинемося всі і дружині Кузьми, всіх інших, заплатимо за всі ті контрафактні диски і музику, яка гуляє по всій державі. Це просто жах. Я звертаюсь до галузі. Вибачаюсь, два місяц,і два місяці жодної реальної пропозиції немає.

Тому комітет зараз в моїй особі взяв цю ініціативу на себе, тому що не голосувати про державну підтримку кінематографії – це, я вибачаюсь, це просто преступление перед Україною. З одного боку, ви всі кричите чому російські серіали ідуть, а, з іншого боку… Я хочу вам сказати, тому що в Україні не виробляється продукція власного виробництва, тому що за неї потім неможливо отримати кошти.

Тому я дуже прошу, завтра у нас чергова зустріч, завтра хочете, маєте час, не маєте, але я зібрав експертів, які сьогодні працюють, для того, щоб, якщо завтра цей законопроект про підтримку кінематографії буде в залі, щоб ми знайшли по ньому реальне рішення, бо так просто, панове, не буде. І це державницька позиція. Не може такого бути. Ви подивіться, 100 каналів, доступ до фільмів, 100 мегабіт Інтернету, це коштує 40 гривень… Ну, є в мене така, я тобі покажу, сьогодні я отримав, це коштує 40 гривень. Це не може такого бути, якщо контент використовується легально. Ці сайті, які всі, там, ех.ua, fx.ua  всі про це знають. Сьогодні до мене у Верховній Раді підходили: ви що, це ж корупція. Ми будемо на антикорупційному комітеті… Я кажу: в чому це корупція? Бо тепер мені прийдеться платити за контент. Слухайте, оце корупція є, коли ти безкоштовно це дивишся.

Тому я дуже прошу вас долучитися сьогодні, сьогодні, бо потім буде набагато важче і це дуже просто реалізувати з точки зору телекомунікацій. Давайте зараз не говорити про авторські права взагалі, тому що їх тут багато. Ось давайте вирішимо. З іншого боку, я сказав телевізійникам, що, я вибачаюсь, шукати IP-шник у жіночій сумочці і в туалеті жіночому з обшуками, з усім, як це відбувається останні 2 місяці, це також.

І ми надали зараз інформацію американській стороні, що людина, яка відповідає якась, там, асоціація їхніх правовласників використовує це як просто дубинку для рейдерства. І ми американців проінформували також з наведеними фактами. Тому, з моєї точки зору, і те, що я отримав від американців, від Європарламенту тільки зараз в часині захисту телекомунікаційних і розповсюдження сигналу, це просто. Це не те, що, там, надпросто, але дуже просто прописати. А авторські права давайте брати і працювати, тому що МЕРТ мене вже замучав і мене також, тому що про ці авторські права скільки МЕРТ вже їм займається? Рік, по-моєму. Це інша справа. Ну, це при моєму…

Так, пані Тетяна.

 

_______________. О поддержке кинематографии. Вы же знаете, что мы абсолютно не против той части законопроекта, которая касается именно кинематографии. Мы выступали против тех "Прикінцевих положень", которые есть, как бы были в этом законопроекте. В доработанном они уже не "Прикінцеві", а как бы все равно этот кусок весь оставили. В декабре месяце мы провели, как минимум, три встречи, не считая той, которая была в комитете, с представителями наших медиа-групп.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Одной медиа-группой.

 

_______________.  Нет! Мы встречались и с Богуцким… Там были все: "1+1", был "StarLightMedia", да, был… Мы с ними встречались. Более того, мы встречались с одним из авторов законопроекта, депутатом из комитета Княжицкого, Ольга, не помню фамилию…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Кондратюк.

 

_______________.  Олена, да. В общем…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Дружина.

 

_______________.  Нет, не с Еленой Кондратюк. Там сейчас не Елена Кондратюк его подписала доопрацьовано.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Червакова.

 

_______________.  Да. Мы с ней встречались. Два часа в такой компании мы проговорили все недостатки, которые у них в законе есть. И объяснили им, как нужно и что нужно переписать в этой части. Мы не против того, чтобы была досудебная процедура, ………….., европейская, она практически аналогичная. 

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Але європейська, не американська.

 

_______________.  Да, да. Имплементирована в наше законодательство. Нет никаких возражений. Единственное, мы стояли и стоим на том, что не может заявитель неподтвержденным быть, тот, кто заявляет, что его права нарушаются, он должен как-то подтвердить. Мы уже с ними сошлись на том, что они готовы прописать, что это будет адвокатская…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Але вони вперто не хочуть цього робити. Ігор Олексійович, це я звертаюся до вас, в чому є проблема?

 

_______________.  Они обещали нам переделать текст.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Не виконують вони цього.

 

_______________.  Но я договорилась с Максимчуком, что мы в пятницу тут встретимся в комитете опять.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Але Максимчук, незважаючи на домовленість з вами, вчора орав на мене просто, що вчора ми будемо голосувати. І оце, Ігор Олексійович, я звертаюся до вас як одного з авторів, вони ведуть себе не дуже коректно…

 

_______________.  Они некорректно себя ведут. Некорректно себя ведут. Более, того Максимчука меся не было.

 

_______________.  Вони заперечують факт, що їм, зокрема ви надавали ту редакцію, з якою вони мали об'єднати тіло закону. Вони заперечують це. Я вчора був свідком…..

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, ми сьогодні їм 20 сторінок показали, сьогодні на зустрічі.

 

_______________. І тільки після того, як ми їм продемонстрували, ну, розумієте, вчора вдалося це питання просто, ну, в сесійну залу вчора його не виносити…

(Загальна дискусія)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Не проголосує зал. І, ви розумієте, не розуміло, чому вперто тільки одна група телевізійна, вперто не хоче… І там, ну, давайте до другого читання, і до 20-го читання…

 

_______________. (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Це вже робоча група. Да, да, це дуже важливе питання.

 

_______________. Я прошу прощения. Добрый день, уважаемые коллеги. В этом вопросе есть два аспекта, и один из них – первый аспект, - заключается в том, что когда в качестве субъекта, который должен нести ответственность, называют оператора телекоммуникаций, по нынешней терминологии, это говорит о том, что есть смешение понятий. Хозяйствующий субъект одновременно может заниматься телекоммуникациями, размещением информации на сайтах и производством спирта. Мы же не говорим, что те, кто делает спирт, должны чего-то делать с сайтом. 31-я директива четко отделяет процесс передачи информации процесс хостинга. Поэтому из закона вообще термин "оператор телекоммуникаций" надо убирать.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Это нужно убрать. Тут питань навіть ніяких немає.

 

_______________. Тогда все решается.

Вторая часть. Вторая часть – это связано с реализацией, собственно, прав обладателей поиска виновных. Здесь достаточно сложный законодательный механизм должен быть, но очень четко выписанный, с тем чтобы не несли ущербы ни те, кто разместил контент, ни оператор телекоммуникаций, поскольку встречные иски будут. И Европейский суд массу примеров этого показывает. А, с другой стороны, тот, кто заявляет о нарушении прав, чтобы мог подтвердить свое авторство или представительство. Вот это надо выписать. Действительно, кинематографию надо поддерживать, здесь вопросов нет, но надо так, чтобы в этом процессе не пострадали другие.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. У мене є велике прохання. Олександр Андрійович, я дуже вам дякую за змістовну доповідь. Оцю остаточну версію, яку ми передавали, будь ласка, чекати зустрічі з Максимчуком немає нічого… Я учора його бачив, я його… Я просто що хочу… Ігор Олексійович, хотів би, щоб ви переговорили. Давайте ми тиждень ще не будемо розглядати цей законопроект, але внесемо тоді… Тому що голосів не буде - це я вам точно можу сказати, - і галузь стане на диби.

 

_______________. ………….. за 2 дня мы справимся.

 

_______________. Була пропозиція яка? Оскільки, ну, ймовірно, наступний тиждень буде пленарним, взяти паузу – і у вівторок або четвер… Так, у вівторок і четвер розглянути, і до того нам би вистачило часу узгодити остаточну редакцію.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. І навіть не узгодити. Просто те, що ми подавали, вони зараз кажуть, що не подавали.

Я дуже прошу на секретаріат, вже на секретаріат комітету, щоб вони зібрали все це. Вони знають, вони сьогодні були зі мною присутні рано-вранці на цій зустрічі. Ми все обговорили. І для телекомунікацій цю частину ми закриємо, а потім всі разом будемо працювати над Законом про авторські права, бо це надважливо для держави взагалі. Підходить таке…

Але я дуже прошу, дивіться, мені прийшлося взяти ініціативу в свої руки, мені прийшлося, тому що і кінематографію потрібно підтримувати, і тут потрібно захищати. Але ми не можемо ігнорувати це питання.

 

_______________. Я запропонував би - практично тут всі, хто займається цим законопроектом, тут присутні, - залишитися тут на годину, доопрацювати той законопроект, про який ви зараз кажете. Нам достатньо однієї години…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. І дадуть ту інформацію, яку…

(Загальна дискусія)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Достатньо, достатньо! От чесно кажу, достатньо! Дайте Леонід Михайлович хай договорить. Тетяна Михайлівна… Леонід Михайлович, договоріть, будь ласка.

 

_______________. Я хотел сказать, что нам достаточно, не час – значит, два просидим, но сделать, потому что завтра будет некогда, послезавтра опять некогда, в понедельник вынесут или во вторник – и мы пролетим все вместе.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Завтра знову зранку на 9-ту.

 

_______________.  (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Вони їх відпрацювали. Їхню думку нормально відпрацювали.

Я просто що… Ми їх запрошували. Я дуже прошу звернутися  Держспецзв'язку, хоч це не ваше там корінне питання з точки зору департаменту, і НКРЗІ.

Олександре Івановичу, ви надали нам, що ви проти і обґрунтували. Але пропозиції немає. І ми сьогодні звернулися зранку до НКРЗІ, що давайте зробимо це. Повірте…

 

_______________.  (Не чути)

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. І я звертаюся, якщо можна, до ІнАУ в першу чергу, тому що та сторона апелює такими назвами, як "Воля-кабель", що всі вони одноголосно підтримують цей законопроект. Тут би також хотілося б, щоб була прозорість. Я думаю, що вони маніпулюють, звичайно, тому що "Воля-кабель" я набирав, вони сказали, що вони не підтримують. Але, щоб…

 

_______________.  Вибачте. Я думаю, що… дальша робота над цим законопроектом є. Є законопроект, є прохання  просто до усіх зацікавлених сторін подати свої поправки до цього законопроекту.  І автори, якщо будуть мати можливість працювати безпосередньо вже з конкретними текстами, а не з зауваженням "нам не підходить, тому що там погано зроблено те-то, те-то, те-то". А конкретно вже конкретні свої формулювання. І я думаю, що ми знайдемо можливість знайти таку узгоджену позицію.

 

_______________.  Я, якщо не помиляюся, якраз таки в законопроекті про електронні телекомунікації, які підтримані адміністрацією, там ми виписували…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Але воно не так явно. У нас була пропозиція, Ігорю Олексійовичу, ви пам'ятаєте, що давайте ми тоді приберемо…

 

_______________. …Якщо все-таки йдемо зараз цей законопроект, а далі цей законопроект буде ставитися в порядку денному. У мене прохання, чим швидше ви подасте свої конкретні пропозиції, тим швидше вони зможуть бути враховані, тим все закінчиться швидко.

Так. Да, Олександр ………..

 

______________. Уважаемые коллеги, здесь есть две плоскости. Та, которая касается электронных коммуникаций, да, действительно, в новом проекте учтены нормы 31-й директивы, учтены нормы угоди с Евросоюзом и ………..  и остальное. Ту все правильно, операторы защищены.

А что касается защиты авторских прав, мы не можем давать предложения, потому что мы не знаем модели, модели, та, которая предлагается по авторскому праву: объявления претензий, ответственность и так далее. Вот эту модель сначала создать, а в закон написать уже дальше просто. Вот кто эту модель создаст, чтобы мы в ней поучаствовали? Пообсуждать.

 

  ______________. (Не чути)

 

______________. Я знаю, Таня, что там есть. У нас она есть?

 

______________. (Не чути) …Правильно ли я понимаю, что вы предлагаете сделать правки ко второму чтению?

 

______________. Нет.

 

______________. Или…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Ми проти другого читання.

 

______________. Проти другого читання?

 

______________.  Я… Звичайно, що простіше було б на друге читання, але в зв'язку з тим, що є заперечення, наприклад, голови комітету, інших депутатів, то ми готові ще раз розглядати правки перед першим читанням. Ще раз…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.  Але не затягувати це.

 

______________. Але… Да. Але, якщо воно буде затягуватись тільки по принципу ми против потому что против, тоді позиція буде авторів закону на перше читання таке як є, а далі мостіть собі голову поправками на другому читанні…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ.   Ми можемо втратити законопроект бо він не знайде і нічого не зробити. Це є погано.

 

______________. Да. Тому є конструктивний підхід…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. І я також своїй фракції сказав… У нас є рішення, що ми не голосуємо, якщо не буде враховано. Але я сказав фракції, якщо це буде більше ніж тиждень, ми будемо голосувати для того, щоб просто дати пинка, щоб працювати. Бо неможливо українське кіно не підтримувати. Слухайте, це просто жахливо.

Олександр Георгійович, ми якось сформулюємо рішення цього "Різного". Обговорили, щось прийняли.

Шановні народні депутати, я дякую вам за плідну роботу. Шановна громада, засідання завершено. Дякую всім.

Шановна громада, якщо є питання, я готовий залишитися в залі, щоб поговорити.

 

______________. Александр Иванович, я хотел вернуться к первому вопросу и уточнить, может ли администрация официально высказать свою позицию по рекомендациям, по проекту рекомендаций…

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ну, ви мали змогу.

 

_______________. Это сейчас или уже после того, как будут слухання?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Вже все. Ні, так ви ж мали змогу. А чому ви зараз не висказалися? Місяць ви мали змогу. Згідно закону України ви мали місяць, мало того, Кабінет Міністрів вам ставив це. Ми ж робили, ми ж отримали. Олександр Георгійович, ми отримували пропозиції від "Держспецзв'язку"?

 

_______________. Да, були пропозиції. (Шум у залі)

 

_______________. Вот этот текст, который сегодня был принят, ту не все положения устраивают "Госспецсвязь".

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. А це рішення комітету.

 

_______________. А есть положение, которое прислало нам "спецсвязь", которое не устраивает бизнес. Так что теперь?

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Це рішення комітету, ми не можете його… Ви можете зараз подавати, що ви не згодні, але такої процедури немає. Це рішення комітету парламенту, у нас парламентсько-президентська республіка.

 

_______________. Вы сказали просто, что после слухань будут еще вноситься сюда изменения, они будут редактироваться.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Ми будемо розшифровувати стенограму, і, можливо, внесення змін. Але це буде голосуватися, знову-таки, комітетом. Ми приймаємо рішення, не ви. Ви можете подавати, але комітет вважає прийняти за доцільне саме таке бачення.

 

_______________. Я понял. Спасибо.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Але проблема в тому, що вам більше потрібно спілкуватися з комітетом. Я вибачаюсь, це моє зауваження: вам потрібно більше спілкуватися з комітетом. Ви формально, тому що ми вас… До речі, я персонально, ви ж знаєте, по багатьох питаннях вас підтримую. Я ж не один голосую, ви ж бачите. Народні депутати отримали ще в п'ятницю, вони висказували, вони працювали, є робоча група.

 

_______________. Александр Иванович, чтобы не кричать, я скажу. Они подняли очень правильный вопрос, почему, я скажу. Потому что я занимался здесь, я и Нацраду тоже выходили мы с Катериной Михайловной. Дело в том: у них там чуть-чуть реорганизация идет, и не понятно, кто подавал те предложения, которые оказались там.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. Подайте зараз окремо цю пропозицію, сьогодні.

 

_______________. Правильно, и надо, чтобы они сформулировали грамотно и подали.

 

ГОЛОВУЮЧИЙ. На моє ім'я, добре? Але офіційно і сьогодні, добре?