Основні питання зустрічі:
1. Припинення тиску на малий та середній бізнес (МСБ) у сфері електронних комунікацій та публічна підтримка
Спільнота закликала припинити "атаку" на малий та середній бізнес у сфері електронних комунікацій.
Учасники наголосили, що після "незаконних дій" ДПС та Мінфіну, 3500 суб'єктів змінили КВЕДи, а 1400 підприємців були "позбавлені права працювати на єдиному податку". Це, на їхню думку, ставить під загрозу існування тисяч провайдерів, які є основою цифрової держави, особливо під час війни.
2. Захист права на єдиний податок та антимонопольне розслідування
Було висловлено прохання про захист від ДПС та Мінфіну, оскільки їхні попередні звернення до цих органів не були почуті. Спільнота наполягала на розслідуванні Антимонопольного комітету України (АМКУ) для дослідження ситуації на ринку, яка, на їхню думку, призводить до недобросовісної конкуренції.
Судова практика: Було наголошено, що 317 провайдерів оскаржують рішення податкової щодо скасування єдиного податку, і 80-90 з них вже мають рішення Верховного Суду та апеляційних судів на свою користь. Це свідчить про "сталу судову практику", яка підтверджує право провайдерів на єдиний податок, якщо вони надають послуги доступу до Інтернету і не надають ліцензовані послуги. Однак, за словами спікерів, ДПС "трактує рішення по-своєму", заявляючи, що вони стосуються лише процедурних питань.
Загроза скасування єдиного податку: Учасники висловили серйозне занепокоєння щодо того, що ДПС України "направила у Мінфін свої пропозиції скасування єдиного податку" для галузі електронних комунікацій, що, на їхню думку, є "загрозою національній безпеці через руйнування мережевого покриття вразливих територій".
Позиція учасників зустрічі щодо демпінгу та крос-субсидування: великі компанії, маючи значні ресурси, продають послуги за ціною, "меншою ніж собівартість", залучаючи абонентів і збільшуючи свою частку ринку. Це призводить до:
Короткострокових втрат для держави (недоотримані податки).
Довгострокового руйнування галузі та її монополізації.
Ризиків для національної безпеки: "велика кількість гравців забезпечує сталість роботи мереж" і "надійність зв'язку" під час кібератак та фізичних атак, що підтверджено досвідом військових дій. Концентрація галузі в руках кількох "великих" робить її вразливою.
Цифрові та аналітичні дані від ІнАУ:
- Втрати галузі: Загалом галузь електронних комунікацій втратила 328 000 абонентів за три квартали.
- Втрати доходу: Галузь втратила 1 мільярд гривень доходу (без урахування інфляції) у сегменті провайдерів з 0 до 1000 абонентів у період з III кварталу 2024 року по III квартал 2025 року. З урахуванням інфляції, реальні втрати сягають 1,3 мільярда гривень.
- Мікробізнес: Група провайдерів з 0-1000 абонентів (47% від загальної кількості провайдерів) становить лише 8% абонентів та 9% доходу по країні. Ця група постраждала найбільше, втративши майже 60 провайдерів та 60% річного доходу у підгрупі 500-1000 абонентів.
- Податкові втрати: Держава недоотримала щонайменше 90 мільйонів гривень прямих податкових втрат лише в цьому сегменті.
- Потенціал зростання: У той час як ринок у великих містах насичений, сільська місцевість та міста з населенням до 50 000 мають потенціал зростання ще на 2 мільйони абонентів (до 11 мільйонів загалом, тоді як зараз їх близько 8,2 мільйона). Великий бізнес не зацікавлений у розбудові мереж у цих регіонах, а спрощена система оподаткування була зручним інструментом для МСБ для роботи там.
- Спрощена система оподаткування: Середній рівень податкового навантаження на підприємствах, що використовують спрощену систему, може сягати 21% і більше. Малі провайдери обирають цю систему через простоту ведення бухгалтерії та відсутність необхідності тримати великий штат юристів та бухгалтерів, що є критично важливим для компаній з 500-700 абонентами, які часто обслуговуються одним директором.
Зустріч підкреслила гостру потребу в діалозі та пошуку рішень для забезпечення сталого розвитку малого та середнього бізнесу в галузі електронних комунікацій, який відіграє важливу роль у забезпеченні зв'язку та цифровізації країни, особливо під час війни.
Попри складність питання, оскільки це стосується "централізованої податкової та фінансової політики держави" щодо реформи спрощеної системи оподаткування, сподіваємось на розумний компроміс у вирішенні проблемних питань та чесність перед законом у сфері електронних комунікацій.